Restoran açmak pahalı bir yatırımdır ve yoğunluktan dolayı birçok restoran işletmecisinin/sahibinin düşündüğü son şey yeni girişimlerinin reklamını ve pazarlamasını yapmanın yollarıdır. Birçoğu “restoran hazır olduğunda müşteriler gelecek” diye inanır ancak kıran kırana olan yemek hizmeti endüstrisinde bu her zaman doğru değil. Çoğu zaman restoranlar yetersiz veya düşük kaliteli reklam nedeniyle başarısız oluyor. İşletme sahipleri açıkmış insanların neden işletmelerine gelmediğini merak ediyor ancak bunun nedeni genellikle yeterli pazarlamanın yapılmamış olması ya da ilk etapta reklam için ayrılan bütçenin bitmesidir/başka yere kullanılması?. Girişimciler bu taktikleri ve ipuçlarını kullanarak restoranlarının reklamını (kendi topluluklarında/çevrelerinde) ve internette(web) ücretsiz olarak yapabilecekler.

 

Hedef Kitlenizi Belirleyin

Restoranınızın ücretsiz reklamını yapmaya başlamanın ilk yollarından biri müşteri hedef kitlenizi belirlemektir. Restoranınıza kimi getirmek istiyorsunuz? Kime hizmet etmek istediğinizi anladığınız anda onların sizinle ilgilenmesini nasıl sağlayacağınıza odaklanabilirsiniz. Hedef kitleniz erken saatlerde gelecek olan emekliler mi? İşletmenizde ‘derbi maçı/büyük maçı’ izlemek isteyen spor tutkunları mı? Yoksa daha çok içecek spesiyallerle ilgilenen üniversiteliler/genç yetişkinler mi? Belki de restoranınız daha çok ailelere yöneliktir? Herkese hizmet etmek isteseniz bile başlamak için hedef kitleyi daraltmak önemlidir.

Web Sitesi Oluşturun

Günümüzde beş tüketiciden dördü iş saatleri, yol tarifleri, adresler ve ürün bulunabilirliği hakkında bilgi almak için akıllı telefonlarında veya bilgisayarlarında yerel aramalar yapıyor. İşletmenizin çevrimiçi(online) bir varlığa sahip olması ve burada konum, çalışma saatleri hatta ürün bulunabilirliği gibi temel soruları yanıtlaması başarınız için çok önemlidir. Neyse ki kişisel? bir web sitesine sahip olmak size çok pahalıya mal olmaz.

Kullanıcıların güzel ve görsel olarak çekici web siteleri oluşturmasını sağlayan birçok ücretsiz program vardır ve bazıları ücretli web siteleriyle aynı görünüme sahiptir. Wix, Weebly, Yola, Zoho, WordPress gibi programlar ve diğer oluşturucular(builders) işletme sahibinin web sitelerini ihtiyaçlarına göre (sıfırdan) düzenlemelerini sağlar. Tema ve renklerden, resimlere ve yazı tiplerine kadar her şey bu kullanımı kolay web sitesi oluşturucuları ile basitçe değiştirilebilir. Web sitenizi tasarlarken aşağıdakileri eklediğinizden emin olun:

 Menü– Menünüzde yer alan öğelerin fiyatlarını belirtin müşteriler çoğu zaman fiyat bilgisi için web sitenizi ziyaret edeceklerdir.

Hakkında Bölümü– Müşterilere; işletmeniz, neler sunduğunuz, nasıl başladığınız, kaç yıldır iş yaptığınız, aile şirketi olup olmadığınız gibi hakkınızda bilgiler veren bir bölüm ekleyin.

Yaklaşan Etkinlikler – Müşterilerinize restoranınızdaki etkinlikler hakkında bilgi verin böylece takvimlerine not edebilirler.

Çalışma Saatleri – İşletmenizin açılış ve kapanış saatleri hakkında müşterileri bilgilendirin.

Harita– Müşterileri restoranınıza götürecek yol tarifleriyle birlikte konumunuzun bir haritasını ekleyin. Ayrıca müşterilerin geldiklerinde nereye park edebileceklerinden bahsetmek de önemlidir. Web sitenizde Google Haritalar widget’ını uygulamayı deneyin böylece müşterileriniz tıklayıp Google Haritalar yol tarifleriyle anında restoranınıza yönlendirilebilirler. ?

Rezervasyonlar– Müşterilerinizin arayıp rezervasyon yapabilecekleri bir telefon numarası ekleyin veya konukların masalarını çevrimiçi(online) olarak rezerve etme rahatlığı sağlayan uygulamalara bağlantı verin.?

Multimedya– Restoranınızın, imza yemeklerinizin ve ev sahipliği yaptığınız özel etkinliklerin resimlerini ve videolarını ekleyin.

Sosyal Medya – Ziyaretçilerin sizinle iletişim kurmaya devam edebilecekleri sosyal medya hesaplarınızın bağlantılarını verin/ekleyin.?

 

Markanızı Bir Blog ile Tanıtın/Oluşturun

Bir web sitesi potansiyel müşterileri restoranın çalışma saatleri, sunulan menü ve spesiyaller hakkında bilgilendirirken bloglar ise sosyal medya hesaplarınıza benzer, okuyucularınızı eğlendirmek ve işletmenizin markasını oluşturmak/geliştirmek/desteklemek amacıyla kullanılır. İyi bir restoran markasına sahip olmak önemlidir çünkü işletmenize müşterilerinizle marka bağlılığı kurma fırsatı verir. Ayrıca bloglar Facebook ve Instagram gibi sosyal medya platformlarına kıyasla uzun gönderiler için daha uygundur bu sebeple işletmenizdeki yaklaşan etkinlikleri veya değişiklikleri açıklarken idealdir.

Markanızı oluşturmaya/geliştirmeye ek olarak restoranınız için bir blog oluşturmak size birkaç şekilde daha yardımcı olabilir. Örneğin bloglar resmi değildir ve işletmenizin müşterilerle kişisel düzeyde bağlantı kurması için mükemmel bir fırsattır. Ayrıca yeni menü öğeleriniz veya yaklaşan etkinlikleriniz hakkında blog yazabilir ve müşterilerinizin ilgisini çekebilirsiniz. Ek olarak restoranınızın blogu müşterilerinizin yorumlar, incelemeler ve öneriler bırakması için bir platformdur bunlar işletmenizi geliştirmek için önemlidir.

Çevrimiçi Rehberler (Directories)

Günümüzde tüketiciler bilginin anında iletilmesini bekledikleri bir dünyada yaşıyor. Çoğu şey çevrimiçi(online) olarak araştırılıyor ve birçok işletme rehberi? klasik defterden çevrimiçi bir biçime geçti. Yelp, Yahoo, Google Places gibi web siteleri işletme sahiplerine kendi sayfa listelerini? oluşturmak için kaydolabilecekleri ücretsiz hizmetler sunar. Web sitenizin bağlantısı/linki ve iletişim numarası? gibi bilgileri eklemek müşterilerin yerel arama sıralamalarında sizi daha kolay bulmasını sağlayacaktır.

Ticaret Odanıza Üye Olun

Ticaret odanıza üye olmak ücretsiz olmasa da diğer birçok reklam stratejisinden çok daha ucuzdur. Her ay küçük bir ücret karşılığında topluluk genelindeki işletmeleri tanıyan bir kuruluş olan ticaret odasına/odanıza katılmak için ödeme yapabilirsiniz. ?

Neden Katılmalısınız?

Kamu algısını artırır-Ticaret odası gibi seçkin bir kuruluşa bağlı olmak işletmeniz için güvenilirlik oluşturur.

Toplumdaki görünürlüğünüzü arttırır-Ticaret odanıza katıldığınızda işiniz oda haber bültenlerinde yayınlanacak ve diğer yayınlarda vurgulanacaktır. Bu ücretsiz basın adınızı topluluğa/çevrenize duyurmanıza yardımcı olur.

Ağ oluşturma fırsatı sağlar – Bu ücretsiz reklam biçimi sizinle diğer işletme sahipleri arasında önemli bağlantılar geliştirerek bilgi alışverişi oluşmasını sağlar.

Etkinlikler/Organizasyonlar ve Promosyonlara? Ev Sahipliği Yapın

İşletmenizin reklamını yapmanın bir başka etkili yolu müşterilerin her hafta sabırsızlıkla gelmeyi bekleyecekleri etkinliklere ev sahipliği yapmaktır. Oyun geceleri, karaoke müziği ve özel tatma fırsatları müşterilere restoranınızı ziyaret etmeleri için bir neden veren ücretsiz yöntemlerdir. Oyun gecelerinin kazananına bir hediye çeki verebilirsiniz bu sayede geri gelmeleri için bir neden olur. Marka bilinirliğini yaymanın başka bir yolu da yarışmalar organize etmektir çünkü müşterileri istedikleri bir şeyleri yapmaya teşvik eder?. Ücretsiz tatlılar veya mezeler için kuponlar verebilirsiniz böylece müşterileriniz geldiğinde muhtemelen birlikte tüketmek için bir içecek veya bir başlangıç/yemek ​​sipariş edeceklerdir.

Fısıltı Oluşturun

Restoranınız büyük bir açılış mı yapacak? Belki de gelirin bir kısmının önemli bir amaca gittiği büyük bir etkinliğe ev sahipliği yapacaksınız? Bu fikirleri basına iletmek veya restoranınızda olanlar hakkında basın bildirisi/duyurusu göndermek bir muhabirin size ücret ödemeden haber yapmak istemesini sağlayabilir.

Müşterilerle Etkileşime Geçin

Ücretsiz reklamcılığın başka bir biçimi de müşterilerinizle kişisel düzeyde doğrudan bağlantı kurmaktır ve bunu yalnızca bilgisayarınızı kullanarak ücretsiz olarak yapabilirsiniz. Restoranınızın hizmetini ölçmenin bir yolu olarak müşteri geri bildirim kartları oluşturabilirsiniz ayrıca bu daha sonra bir etkinlik için örneğin e-posta kampanyası? hazırlamak için kullanabileceğiniz adları, e-posta adreslerini ve doğum tarihlerini toplamanıza yardımcı olur. Müşterilerinize doğum günleri yaklaştığında kuponlar gönderebilir veya restoranınızda olacak etkinlikler ile ilgili duyurular ve kampanyalar içeren e-postalar gönderebilirsiniz. Ancak bireylerden telefon numaraları gibi bilgileri toplarken amacınızı açıkça belirttiğinizden (rızalarını aldığınızdan?) emin olun çünkü Kişisel Verilerin Korunması Kanunu? ile ilgili herhangi bir kuralı ihlal etmek istemezsiniz.

Ortaklıklar Kurun

Ağ oluşturmanın ve işletmenizin reklamını yapmanın bir yolu da çevrenizde ürünlerinizin birbiriyle ilişkili/alakalı olduğu diğer işletmelerle bağlantı kurmaktır. Örneğin bir smoothie dükkanınız veya meyve suyu barınız/dükkanınız varsa muhtemelen müşterileri paylaşacağınız bir yoga stüdyosu veya spor salonuyla ortak olabilirsiniz. Birbirinizin işini tanıtmak için indirimler sunabilirsiniz bu bulunduğunuz çevrede daha fazla kişiye ulaşmanızı sağlayacaktır.

Dahil Olun

İşletmenizin hayır etkinliklerine dahil olması müşteriler için olumlu bir itibar oluşturur. Çalışanlarınızın bölgenizdeki etkinliklere katılmalarını sağlayın çünkü onlar da işletmenizi temsil ederler. Ayrıca değerli bir amaç için ürünler bağışlayabilirsiniz.?

Tamamen ücretsiz olmasa da yerel okul kulüplerine ve spor takımlarına sponsor olmak restoranınızın adının bölgenizdeki insanlara ulaşması için büyük bir fırsat sağlar. İlkokul, ortaokul ve lise spor takımları finansal desteğe ihtiyaç duyuyor bu desteği sağladığınızda logonuz, markanız ve adınız futbol gibi spor karşılaşmalarda formalarda, tabelalarda ve pankartlarda yer alacak böylece birçok kişi bunu görecektir.

Sosyal Medya

Restoranınızın ücretsiz reklamını yapmanın en büyük ve en yaygın yolu sosyal medyayı kullanmaktır. Dört kişiden birinin her gün sosyal medya kullandığı ve bu kullanıcıların 4,2 milyarının bu bilgilere doğrudan el cihazlarından eriştiği tahmin ediliyor?. Restoran sahipleri başlamak için birkaç sosyal medya sitesi seçmeli ve kaliteli gönderilere, sohbetlere (geri dönüşlere yanıt vermeye) ve müşterilerle etkileşimi arttırmanın yollarına odaklanmalılar. Restoranınızın ücretsiz reklamını yapmanın en iyi yollarından bazıları aşağıdaki sosyal medya stratejileridir:

Facebook

En büyük sosyal ağ olarak bilinen Facebook tüm internet trafiğinin %23,39’unu oluşturuyor. İşletme sahipleri de dahil herkesin kendi sayfasını oluşturmasına ve kendileri hakkında içerik, resimler, videolar ve güncellemeler paylaşmalarının yanı sıra diğer kullanıcılarla bağlantı kurulabilmesine olanak sağlar. Facebook durum güncellemelerinizin ve bağlantılarınızın sıralanması hakkında size ücretsiz analitik bilgiler verir böylece işletmenizin başkalarına ne kadar ulaştığını görsel olarak görebilirsiniz.?

*Ziyaretçilerin sayfanıza geldiklerinde göreceği ilk şey profil ve kapak resminizdir bu sebeple güçlü resimler seçtiğiniz bir Facebook sayfası tasarlayın. Bu resimleri tatiller, mevsimler, etkinlikler ve restoranınızda göstermek isteğiniz diğer tanıtımlara(promotions) göre sık sık değiştirin.

*Müşterileriniz sizin için bir şeyler yaptığında örneğin Facebook sayfanızı beğendiğinde, sizi takip ettiğinde veya bir gönderide sizden bahsettiğinde kullanabilecekleri özel teklifler oluşturun. Müşterilerinize restoranınızda kullanmaları için kupon verebilirsiniz. Ayrıca Facebook’ta her oturum açtıklarında işletmenizle bağlantı kurmuş olurlar.?

Twitter

Araştırmalara göre Twitter’da her gün iki milyardan fazla arama yapılıyor. Restoranınız hakkında güncellemeler paylaşmanızı sağlayan bu çevrimiçi topluluğa katıldığınızdan emin olun. Kullanıcıların gönderileri okuması fazla zaman almadığından etkinlikleri, menü öğelerinizi ve spesiyallerinizi Twitter kullanarak tanıtabilirsiniz.

* Gönderilerde kullanmak üzere özgün bir hashtag oluşturun bu müşterilerinizin sizi daha kolay bulmasına yardımcı olacaktır.

*280 karakter sınırına sahip olduğunuzdan Twitter’ı görsel içerik yayınlamanın avantajlarından yararlanmak için kullanabilirsiniz. Haftalık etkinlikleri, yeni imza yemeklerinizi veya spesiyalleri tanıtan el ilanlarının resimlerini paylaşabilirsiniz.

*Gönderilerinizi stratejik olarak insanların en açıkmış olabileceği saatlerde paylaşın. Kahvaltı, öğle yemeği, akşam yemeği ve gece geç saatler müşterilerin yemek için bir şeyler aradıkları popüler zamanlardır. Buna ayıracak zamanınız yoksa Hootsuite (sosyal medya yönetim platformu?) ve Tweetdeck gibi programlar tweet’leri önceden planlamanıza ve izlemenize(monitor) izin vererek diğer projeler üzerinde çalışmanız için size zaman kazandırır.?

Pinterest

Bir mantar panoya benzeyen Pinterest kullanıcıların favori bulgularını (web üzerinden?) bağlantılar ve resimler kullanarak “pinlemelerine” olanak tanır?. Birçok kullanıcı yemek tarifleri ve mutfak ilhamı bulmak için Pinterest’i tercih ettiğinden yemeklerin Pinterest’te en üst sıradaki kategori olması şaşırtıcı değil.

*Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) sosyal medyada varlık kazanırken çok önemlidir. Pinleriniz, başlıklarınız ve açıklamalarınız ne kadar tanımlayıcı/açıklayıcı olursa kullanıcıların sizi aradığında bulma olasılığı da o kadar yüksek olacaktır.

*Restoranınızla ve sektörle ilgili bağlantılar ve resimler paylaşın. İşletmeniz çiftlikten/tarladan sofraya gelen malzemeler konusunda uzmanlaşmışsa yerel çiftçi pazarlarına(farmer’s market) bağlantı veren pinler ekleyebilirsiniz.?

*Mezeler, özel salatalar(spesiyaller) veya başlangıçlar gibi menünüzdeki kategorileri gösteren panolar oluşturmak da yararlıdır. Tüm bu öğelerin fotoğraflarını çekin böylece gelecekteki müşterileriniz tam olarak ne sunduğunuzu görebilecekler.

Instagram

Bu mobil fotoğraf uygulaması filtrelenmiş ve geliştirilmiş görüntüleri anında takipçilerinizle paylaşmanıza olanak tanır. 35 yaş ve altındaki kullanıcıların %90’ı günlük olarak Instagram’ı kullanıyor eğer hedef pazarınız bu demografi içindeyse bu harika bir kampanya fırsatıdır.

*Takipçilerinizi Instagram gönderilerinde restoranınızı etiketleyerek kolayca katılabilecekleri fotoğraf yarışmaları ile motive edin. Müşterileri en çok tanıtmak istediğiniz öğelerin fotoğrafını çekerek kazanabilecekleri yarışma ve ödül paketleriyle teşvik edin.?

*Instagram profilinize web sitenizi ve kullandığınız diğer sosyal medya hesaplarına ait bağlantıları ekleyin.

 

Çevrenizdeki ve web’deki varlığınızı arttıracak bu ücretsiz pazarlama ve reklam stratejileriyle müşterileri restoranınıza yönlendirin. Etkinliklere ev sahipliği yapmak, yerel ticaret odanıza katılmak? ve müşterilerle etkileşim kurmak gibi restoranınızı tanıtmanın yollarını deneyin. İnternet kullanıcılarının %46’sı satın alma kararlarında sosyal medyadan etkilendiğinden bu ücretsiz PR biçimine dahil olmak artık her zamankinden daha önemli hale geldi.

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir